Picie o niskim stopniu ryzyka

Alkohol towarzyszy nam w różnych sytuacjach życiowych, wypijamy go w trakcie uroczystości rodzinnych, spotkań towarzyskich, w chwilach odpoczynku. Należy pamiętać jednak o tym, że warto korzystać z tej używki z umiarem, gdyż jest ona substancją psychoaktywną i może prowadzić do uzależnienia. Nadmierne picie alkoholu może powodować różnego rodzaju szkody zdrowotne oraz społeczne.

Czy możemy mówić o bezpiecznym wzorcu picia alkoholu? W jaki sposób ograniczyć picie alkoholu, aby nie doprowadzić do powstania szkód oraz uzależnienia?

Światowa Organizacja Zdrowia na podstawie badań ustanowiła pewne limity w miarę bezpiecznego picia alkoholu – są one inne dla kobiet, a inne dla mężczyzn. U podstaw ich przeliczania znajduje się pojęcie porcji standardowej, czyli 10 g czystego alkoholu. Jedna porcja standardowa znajduje się w 250 ml piwa, 100 ml wina oraz 30 ml wódki. Mężczyzna może spożyć do 4 porcji standardowych na dobę, a kobieta do 2 porcji na dobę. Należy pamiętać o tym, aby zrobić dwa dni przerwy, czyli w ogóle nie pić w tych dniach żadnych napojów z zawartością alkoholu. Oczywiście limity nie mają zastosowania w przypadku osób chorujących somatycznie lub psychicznie, zażywających leki oraz kobiet w ciąży. Ciąża jest całkowitym przeciwwskazaniem do sięgania po jakiekolwiek porcje alkoholu. Nie ma również bezpiecznego picia w przypadku dzieci i młodzieży do 18 roku życia (a w niektórych krajach nawet do 21 roku życia).

Należy również bardzo uważać na to, aby nie wypijać zbyt dużych ilości alkoholu jednorazowo, nawet przy zachowaniu długich odstępów czasu. Wypicie w krótkim odstępie czasu powyżej 4 porcji standardowych dla kobiet i 5 porcji standardowych dla mężczyzn stanowi zagrożenie dla zdrowia somatycznego.